sahabat Senyap

Saturday, May 23, 2009

Aku Ingin Terbang

Cute kan this picture? Pada ketika aku surf internet untuk kumpul foto yang melibatkan ‘Superman’, aku jumpa foto ini. Rasa macam cute sangat, terutama pada senyuman yang nampak cukup ikhlas tu. Apa yang korang dapat react bila lihat foto gambar this kid. Rasa macam nak cubit2 jer pipi dia kan? Heh, aku pun sama.

Minda kanak2 ini sungguh suci. Mereka akan cepat teruja dengan apa yang mereka pelajari. Dan bila bercakap perihal kanak2, mereka amat sukakan cerita2 adiwira yang disajikan di kaca television. Bila tamat rancangan, dapat dilihat mereka akan menggayakan watak2 kegemaran mereka dengan rakan cilik yang lain. Agak comel jika ditonton. Dengan mengikat kain batik si ibu, mereka akan melakonkan aksi terbang macam.. hurm iya, macam Superman ! Dan aksi ‘pergaduhan’ antara hero dan villain akan berlangsung dan hanya akan berakhir bila salah seorang menangis atau si ibu tadi berleter sambil menarik telinga si anak kerna mengambil kain batik si ibu yang baru dibasuh.

Bagi syarikat2 yang bijak menghidu peluang pula begitu rancak menghasilkan produk2 yang berupa model patung2 aksi dan banyak lagi bagi memikat si cilik. Tapi aku lihat, bukan kanak2 sahaja yang menjadi pembelinya. Si dewasa juga ada. Malah lebih lagi tahap keterujaanya. Contoh paling dekat, my own cousin. Setiap bulan dia akan peruntukkan sejumlah duit gaji dia untuk beli patung aksi. Hurm, Man never grow up. Rite?

Kalau ada ketika sedih itu menyelebungi, aku sering pandang pada langit biru.. Dengan ingatan Tuhan masih ada. Kalau ada ketika rasa resah itu menerjah, renung saja aku ke dasar hati.. Yakin bahawa Allah menciptakan kesudahan buat setiap ciptaanNya dan jika ada ketika diri ini rasa tersisih, aku lihat Bulan di malam sepi dengan penuh riak rindu.. Yakin yang Allah tidak akan biarkan aku sendiri.

Aku ingin kembali ke zaman cilik dulu. Rasa ingin terbang. Terbang jauh tinggalkan alam dewasa yang penuh sepak terajang ini. Tapi aku tahu, aku tidak punya kekuatan yang itu. Life suck ! but it must go on and on and on. Peace dari Senyap.

p/s : Im Amih. Can I be your Superman?

2 comments:

Amy said...

aku rasa zam, kalo ang yg jadi superman lah kan...maybe dunia nie smuanya jadi silent...keta xmegeluarkan bunyi,manusia hnya menggunakan isyarat utk berkomunikasi,lagu2 pun xda...BAYANGKAN....KIAMAT LAH KALO MCM TU HE3...

The Silent Melody said...

amy - aip, porli nampak...?? huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...