sahabat Senyap

Saturday, May 23, 2009

Life Journey

Telah menjadi amalan di dalam pelbagai budaya. Anak muda akan merantau meninggalkan kampung halaman untuk mencari ilmu. Menikmati permandangan dari sudut yang berbeza. Meneroka kemungkinan, menambah pengalaman, belajar tentang kehidupan. Akhirnya pulang ke kampung halaman dengan kejayaan dan menabur bakti di kampung halaman.

Tradisi itu masih tidak berubah, setiap kali kita merantau untuk mengejar cita2. kita bawa bersama seribu impian yang indah2. kita bawa harapan dan doa dari keluarga untuk berjaya. Kita belajar untuk menentukan nasib kita sendiri.

Zaman dah berubah… Hutan rimba sudah diganti dengan hutan batu bata. Harimau, gajah dan kera sudah digantikan dengan motor, lori dan kereta. Keris dan pedang diganti dengan duit dan wang… Namun begitu.. harapan setiap manusia majoritinya tetap sama. Untuk mencari hidup selesa. Untuk berjaya mencapai apa yang dicita.

Kadang2 pengalaman itu terlalu mahal harganya. Tiada tanda harga yang boleh mentafsirkan nilainya. Ada pelbagai jenis manusia dalam dunia ini… Tuhan jadikan dalam pelbagai bentuk dan sifat sebagai ujian untuk kesemuanya belajar memahami persamaan dan perbezaan. Ada yang baik… Ada yang jahat… Adayang bijak… Ada yang bodoh… Ada yang cantik.. Ada yang hodoh.. Ada yang selalu bertuah… Ada jugak yang selalu malang. Masing2 ada kekurangan dan kelebihan…Terpulang kepada diri sendiri untuk menggunakannya.

Ada sesetengah orang akan mengaku tewas apabila tak tahan dengan dugaan. Ada juga yang akan bangkit dengan lebih kuat.. Ada yang bangkit dengan bijak.. Ada yang terlalu ikut nafsu dan perasaan…

Asasnya sebutir pasir. Memang mudah menjadi debu. Ditiup angin. Namun begitu, jika dibentuk menjadi bata yang kuat, disusun rapi menjadi dinding dan tiang. Bakal membentuk tamadun gemilang.

Everything start with hope and dream.

p/s : Im Air-Me. Antara sebab kenapa aku masih lagi langgan majalah Apo. Sireh artwork and story are freaking owesome. Good Job Man !

2 comments:

Amy said...

ayat " ada juga yg bangkit dgn lebih kuat " tue ditujukan bt kak may ke zam??? he3..perasan terlebih

The Silent Melody said...

amy - iya, kamu memang cepat perasaan.. eheh.. eceli, ayat tue bley kait ngan sesiapa pom.. but its more like my story of life..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...