sahabat Senyap

Sunday, May 31, 2009

Gelagat Ruang Tamu


Television setia terpasang tapi aku lihat tiada yang menonton, langsung tidak kisah tentang rancangan yang ditayang pada kotak tv itu. Di hujung penjuru ruang tamu itu ada mak, sentiasa ada sahaja benda yang di bualkan. Aku perasaan, kalau mak tiada dalam rumah. Rasa sedikit sunyi. Masing2 kami akan buat hal sendiri.

Malam itu aku rasa sedikit lain. Lain yang aku selesa, aku suka lain yang ini. Waktu itu aku berbaring di sebelah mak sambil tangan memegang majalah. Biasala ulat buku, pantang kalau tak pegang bahan bacaan dalam satu hari. Di dada ruang tamu pula lihat Is berceloteh pada Angah (Ery).

“Angah ni, bukan macam tu kod dia. Tadi dah tunjuk kat Angah kan?’”

“Ish, Angah lupa la. Mintak kejap buku kod tue?”

Bla bla bla. Sejak dari tadi lagi mereka bertekak. Tapi bukan bertekak bergaduh. Cuma Angah hendak belajar petik gitar dari adik aku yang bongsu itu. Agak geli hati lihat Angah kadang2 kena perli oleh Is. Dan terbayang2 tangan Angah dulu terkehel sebab kena ‘belasah’ dengan Is bila Is hendak praktikkan bunga silat yang dia belajar di sekolah. Tapi aku respect Angah coz dia jenis yang selamber. Jenis yang tidak kisah. Sesekali lihat mak menegur bila lihat ‘pergaduhan kecil’ itu. Aku sekadar tersenyum. Malas nak tambah kecohkan lagi.

Oh Bulan
Enggan melayan diri ku lagi
Pabila
Air mata membasahi pipi
Dan lagu-lagu dia radio seolah-olah
memerli aku
Pabila
Kau bersama yang lain

Terdengar bait2 lirik lagu Yuna dialunkan oleh Is dengan petikan gitarnya sambil diperhatikan oleh Angah. Mungkin ingin menghafal kod barangkali. Walaupun aku rasa suara dia sedikit sumbang tapi hurm boleh main gitar rupanya budak nie. Dan bila sampai turn Angah, memang kod semua lari. Sumbang langsung. Is geleng kepala.

Kadang2 itu aku fikir sekecil perkara pun sudah boleh mengeratkan lagi tali persaudaraan, jadi tiada alasan untuk saudara sedarah berenggang. Air yang dicincang tak akan putus, walau kawan2 ibarat siang dan malam. Sentiasa bertukar dan tiada yang akan kekal. Tapi saudara itu selagi ada hayat. Tetap disisi dan senantiasa ada. Aku sayang family aku.

p/s : I’m Emi. Aku suka lain yang ini.

3 comments:

[[iidyLL_iceneSS]] said...

huhuhuhu
sangat sweet ler...
dh lepas blm didi bljr gitar??
angah tu sy pgl didi
is tu sy pgl wendy
kmu???
ngeeeee
(kne pikir dl..)
hakhakhak

Orang Senyap said...

hurm,
sangat tengah terfikir nie,
samada sangat kenal kamu atau kamu
kenalan adik2 saya..

atau hurm... kamu adik saya???

haha..

[[iidyLL_iceneSS]] said...

sy kenalan adk2 kmu ar..
smlm br jmp wendy..
sy kwn iwan ank tok chin ar..aduyai..
xkn bdk suke ben10 2 kmu xknl??

sy adk kmu???
dush3...kt sbaya ek..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...