sahabat Senyap

Saturday, May 09, 2009

Buku Nota Is

Petang itu aku pulang ke rumah seperti biasa selepas habis tamat waktu bekerja. Jarum jam menunjukkan masa 6.48 petang. Masuk bilik, baring sekejap hilangkan lelah sebelum mandi. Macam hari2 yang lepas, kedudukan barang dalam bilik aku akan berubah. Aku tahu ada orang pecah masuk. Tapi nak marah pun dah xkuasa. Malas. Dan aku tahu itu semua kerja adik bongsu aku Is. Adik aku yang tak berapa nak ‘jadi’. Tapi hari itu ada satu buku nota atas katil aku. Selak page pertama lihat kata2 ini.

Kenapa kita impikan kejayaan ?
Kejayaan yang kita dapat ?
+Kerana Kejayaan yang kita impikan

Kenapa kita impikan kejayaan ?
Kegagalan yang kita dapat ?
+Kerana alasan yang diberi

Jangan gunakan alasan untuk kaburkan kejayaan

Jika kita buat perkara yang selalu kita buat akan dapat benda yang selalu kita dapat. Jika kita buat perkara yang orang tidak terfikir akan dapat benda yang tak terfikir kita akan dapat.

Aku sedikit tersengih. Buang tebiat ke dia ni ? Impikan kejayaan ? Yang aku tahu tahun nie dia akan menduduki kertas SPM. Tapi dalam sebulan ada la 2 3 hari yang dia pergi kelas. Yang lain ponteng. Dah mula pecahkan tradisi bila berjinak dengan rokok walaupun dia sendiri tahu satu famili kami tak merokok. Ai, ntah la. Tapi dia tetap punya hobi yang sama dengan aku dan Ery. Melukis. Jenis lakaran dia lebih ke arah karikatur dan grafiti. Okeh, selak page seterusnya.

‘Organizer’, ‘Potensi’, ‘Prospek Yang Dah Closing’, ‘Prospek Yang Komited~Follow Up dengan Planning’, ‘Prospek Function’, ‘Jadual Follow Up’ hurm antara tajuk2 besar yang aku baca. Page terakhir buku nota Is aku dapati ada rangka strategi yang aku lihat disusun dengan cukup detail. Apa yang adik aku buat ni ? Owh. Aku diam. Lama.

Tak sangka. Adik aku juga punya minat yang sama dengan aku. ‘Minat Business’. Tapi aku tetap rasa ini bukan masa untuk dia lagi, dia masih terlalu muda. Obses sangat sampai pelajaran pun dah tinggal ntah ke mana. Dulu dia antara best student. Even at age of 16, dia dah mampu bagi briefing tentang business kat orang yang lebih dewasa dari dia. Result. Ery, my second brother skang nie buat Diploma ngan kengkawan dia dah pun join business yang Is kelola tue. Hurm, you need to change !

Air dicincang takkan putus.

p/s : Im Ami. What to do. What to do. Any idea what am I going to do with my younger brother Iswandi ??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...