sahabat Senyap

Friday, June 19, 2009

Karya Alam Paling Utama

Aku lihat bintang di langit. Berkelip terang bersinar didada langit hitam. Aku lihat bintang seperti disusun membentuk titik buruj. Jika disambung titik2 itu, ada yang membentuk kotak, segitiga yang bengkok dan ada juga bentuk kapal. Kapal? Hurm. Buat seketika dada langit aku jadikan kertas kanvas membentuk garis buruj. Kertas kanvas yang hitam warnanya. Aku mencari2 titik bintang yang menyerupai ‘Libra’. Bintang aku di dalam horoskop. Sekejap aku agak leka.

Sejenak lintasan kenangan aku dengan dia menerjah. Memori manis itu tiba2 mengetuk malam diamku. Semuanya cantik, semuanya jernih. Semua menunjukkan betapa dia masih melekat kejap di ‘sini’. Hati kecil ini.

Waktu itu selalu teruja itu ada dan hari2 dulu senyuman ini sentiasa tidak lekang. Segaris senyum dengan lesung pipit di pipi terhias bila aku dengan dia. Aku harap detik itu kekal sampai bila2. Macam Hiro Nakamura yang boleh memberhentikan masa. Tapi kini tiada apa yang boleh aku mampu buat. Hari itu aku ucapkan selamat tinggal buat dia. Dalam paksa.

Gelagat dia dan lenggok budinya, senyuman dikuntum sentiasa ceria, dan ketawanya yang unik itu… Susah untuk aku gambar. Dia pernah menjadi teman di masa susah. Dia pernah menjadi teman yang aku percaya. Tapi masa itu sudah berlalu, walaupun dipamit pasti tidak akan menoleh lagi. Rasa senang aku dengan dia dulu, tetap kekal sama.

Aku ucapkan selamat tinggal. Tidak menangis, tapi aku tidak janji. Pada yang pernah kenal aku dulu, pernah jadi rakan aku, pernah ketawa dengan aku pada hari itu. Aku rindu kamu. Benar, situasi kita sekarang masing2 sudah berubah. Punya komitmen masing2. Ada yang berkahwin. Ada yang masih menuntut. Tak kurang juga sudah hanyut dengan alam kerja. Ada yang putus contact. Masing2 sudah hilang. Dan ada juga yang sudah kembali ke Rahmatullah. Benar, betapa masa mengubah kita.

Beratnya perpisahan itu, lebih berat lagi apabila perpisahan itu terjadi tanpa ‘selamat jalan.’ Perpisahan yang lama, mengubah seorang teman. Benar. Tapi seorang sahabat dapat dianggap sebagai karya alam paling utama. Persahabatan adalah cinta tanpa sayap. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Amy. Bila nak buat reunion wep ?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...