sahabat Senyap

Monday, June 15, 2009

Senyum Itu Yang Aku Cari

Dengar kata, salah satu cara untuk memikat hati ‘sayang’ adalah melalui masakan. Kebetulan hari itu aku agak lapang, sengaja aku ingin buat kejutan buat sayang. Seingat aku, sudah lama aku tidak jejak kaki dalam dapur. Entah, rasa macam tak kuasa. Kali terakhir seingat aku, aku agak aktif ‘bersilat’ dengan kuali dan penyenduk. Ketika bila ya? Hurm, waktu aku study dulu di rumah sewa. Sering aku masak untuk kawan2 jika aku free, itupun sebelum itu ketika cuti semester aku buat part time as tukang masak di satu restoran di Sg Petani. Tapi itu kisah lama.

Seawal pagi aku cuba recall apa yang sayang suka. What is her favourite dish maksud aku. Kemudian, untuk sekian lama aku kembali jejak kaki di dalam pasar untuk beli barang dapur dan pekakas ‘menu’ aku itu. Agak kelakar mulanya. Tapi aku seperti biasa, suka jadi ‘gila’. Sungguh, kalau satu hari kita jadi ‘bukan kita’ betul2 beri satu kepuasan yang lain. Cuba la? Heh. Erm, comel pulak anak makcik jual sayur ni. Bisik nakal aku sesekali. Dan bila makcik itu tanya ‘mak mintak adik beli barang dapur ke?’ aku sekadar mengangguk dan tersenyum. Satu senyum untuk makcik, dua senyum untuk anak makcik. Ah, anak makcik senyum kembali ?! Hohoho. Erm. ‘Makcik, baki duit tu makcik simpan ya?’

Sesampainya di rumah, aku terus ke dapur sediakan bahan. Sedikit janggal sebab dah lama tinggal tapi dengan ingatan yang ‘ingat2 lupa’ aku macam biasa akan mengupas dan menghiris bawang terlebih dahulu. Sediakan ramuan yang mana perlu. Kemudian aku cuci ayam, siang ikan dan potong mengikut saiz yang aku nak. Sementara kuali dan minyak aku sediakan di atas api dapur. Biasa la, nak cepat. Bahan perisa ‘Maggi’ kan ada. Tak payah nak senak2 kepala.

Lebih kurang satu jam setengah, ruang dapur dah mula berbau hidangan aku. Aku senyum sendiri sambil cuba merasa samada cukup garam atau ada bahan2 yang aku rasa kurang. Setelah puas hati, aku lihat jam di dinding. Sayang kata dalam pukul 12 tengahari nak datang. Sekarang sudah jam 11.15 pagi. Ada masa ni nak siapkan diri dulu.

Ah ! Sayang dah datang. Satu senyuman aku hadiahkan buat dia. Sayang angkat kening. Hairan mungkin dengan aku hari itu. Sementara menunggu sayang rehatkan badan, aku sediakan minuman untuknya. Sekali lagi sayang pandang aku semacam.

‘Lapar tak? Abang ada masak tadi. Cuba ya?’ Pelawa aku sambil menyediakan meja makan. Aku perasaan riak muka sayang berubah sedikit tadi. Ah, lantak.

‘Abang masak ni? Sorang2?’ Tanya sayang.

‘A’ah, saja masak untuk mak. Mak duduk la, abang ambil pinggan ya.’ Balas aku.

Sayang aku adalah ibu aku. Tadi pagi dia beritahu mahu ziarah ke rumah jiran. Aku lihat ibu menghirup kuah one of my dish. Dia senyum.

‘Senyum itu yang aku cari.’ Bisik aku.

Selepas habis lunch, ibu ajukan soalan cepumas pada aku.

‘Abang dah ada calon tak? Mak tengok kawan abang ramai yang dah kahwin. Nak mak carikan calon ke?’ Tanya ibu.

Aduyai…

‘Eh mak ! Abang lupa la nak jumpa kawan sekarang ni.’ Balas aku sambil terus masuk ke dalam bilik bersiap. Sebenarnya sengaja untuk larikan diri dari terus ditanya macam itu. Selalu begitu.

Aku perasaan, sebelum aku keluar tadi. Suara Ibu nyaring dari dapur. ‘Apa yang Abang buat kat dapur mak nie?? Macam kena ribut !!’ Alahai….


p/s : Im Ami. Bestnye kamu Yuza, ada orang sanggup hantar sup depan rumah malam2 bila dapat tahu kamu demam. Sweet..!! :-)

22 comments:

Att Ashburn said...

adui..sungguh suspen..
gila romantik di awal cerita..

ejan cakap:nama aKoo..NuRfarIzaN aNaK sULung pakCik AhMad said...

bestnya ko pcik senyap...pandainya masak...huhuhu...untung sapa dapat ko...mck dieylaa.....hehehehe...:)

klu la aq teror msk kan??mesti mr.lembu pun senyum jgk mkn mknan y q masak kn??hihihii:)

Att Ashburn said...

ada tag kamu..
kalau rajin buatlah ye

chEntA said...

hebat anda memasak!!
smpi mampu membuat mak kamu senyum..
=)
tp,senyum sbb sdp ker..xsedap?
konpius~

Orang Senyap said...

Att Ashburn - romantik ker?

hehe

thanks...

tag untuk saya ke?

InsyaAllah saya jawab sooner ya?

time kasih coz sudi tag saya.

Orang Senyap said...

eJan - masak tue hobi dulu2,
tapi dah lama tinggal la
sejak start keja nie..

hehe

mr Lembu kasi rumput masak merah
dah la ejan??

haha

kidding je ya..

heee.. :-)

Orang Senyap said...

chenta - wah, cutenya
ur nickname??

suka saya..

haha

erm, sedap ke tak saya
xtahu lorh..

tapi dowang makan jer..

okay la tue kan..
at least boleh gak dimakan,
xde keracunan makanan.

hehehe

thanks coz dropping ur comment ya?
appreciate it.

5rux said...

tipah t'tipu bang!
igt tadi ye2 la syg tu buah ati dia..
hik³

wahh pandai gk awk msk ek..
bila nk msk kn utk kte plak?
;p

░♥si lampu neon♥░ said...

ko msk ape weh?

mynamyra said...

its kinda amazing when a guy can cook..for someone..
(4 a guy yg bukan chef + x blaja kulinari)
huhuu..
btw,,len kli kms dpur yerp pas msk,, =)

Orang Senyap said...

5rux - macam untuk awak?

owh

boley2, masak air suam je la
yer??

hehe

Orang Senyap said...

5rux - macam plak dah..

typing error,

masak untuk awak sebenor eh.

patut awak la masak kat saya?

haish..

Orang Senyap said...

si lampu neon - masak apa?
eheh
something spicy, seswai la
dengan lidah orang utara nie..

tapi dish biasa2 jer..

Orang Senyap said...

mynamyra - hahaha

fyi, i'm totally bad
dalam bab2 nak mengemas nie tau..

ehee.. :-)

ejan cakap:nama aKoo..NuRfarIzaN aNaK sULung pakCik AhMad said...

adedei...cian ma mr lembu...huhuhu..mkn rumput...repot ni..ngeh3..just kddng:)

KameraCapAyam said...

wep...
check ni...
kameracapayam.blogspot.com..
saja ka nk meramaikan majlis...
huhuhuh...
aku xpndai tuleh cam ang...

aideeb said...

mengikut kronologi cerita...didapati pernah menjadi tukang masak di sebuah restoran...tapi masak utk mak pakai perisa maggie je ker..huhuhu...

Orang Senyap said...

kameracapayam - ai, sempat buat
promosi blog kat sini?

hahaha

bro, aku pun xpandai sangat
la ikmal..

biasa ja pun..

Orang Senyap said...

aideeb - u got me dude..!!
haha

biasa la, dah dekat 4 tahun
xmasuk dapur...

macam tue storynya...

nak cepat tanpa peningkan
pala..

peace bro..

hehe

Orang Senyap said...

ejan - makan rumput ajak
Senyap sekali ya makcik ejan??

haha

5rux said...

ala, msk air buat pe..
yg tu sy pun bleh buat :)

kte msk kn megi utk awk, bleh?
hihi

Orang Senyap said...

5rux - megi?

wah, nak? nak? nak?

saya pantang tolak makanan
hehehe

suka betul makan..

tapi skang dah jadi chubby
sket dah..

adeiyh..

diet2..

eheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...