sahabat Senyap

Saturday, October 17, 2009

Aku Pingin Tenang

Buih berada di atas, endapan berada di bawah, sedangkan yang berada di tengah2 adalah sarinya yang nikmat. Seperti selalu, orang tidak dapat melihat bayangan dirinya di dalam air yang mengalir, tetapi dapat melihatnya di dalam air yang tenang. Setenang air, aku rasa lapang kini. Aku rasa senang. Kata orang, ketenangan adalah pemelihara hikmah yang terbaik. Jiwa yang tenang, sanggup menguasai keadaan.

Dalam keadaan yang sukar, kita perlu tetap tenang. Perasaan tenang seseorang datangnya dari dalam dirinya sendiri. Berfikir tenanglah, maka anda dapat bertahan sehingga seratus tahun. Tenang dapat meneutralkan rasa takut, gundah dan segala sifat negatif yang lain. Tapi.. Ah. Pada siapa aku hendak menipu.

Aku sebenarnya sudah kian letih mahu menjaga hati orang. Orang yang xpernah kisah akan aku. Tapi hey! Semua itu dah lepas, terima kasih sebab mencelikkan mata aku yang selama ini dibutakan oleh kamu. Untuk itu, aku benar2 rasa tenang. Ya, aku tenang kini. Tenang yang sejernih2nya sebersih2nya. Tidak lagi lemas dalam lambakan lumpur jelapang. Terima kasih kamu… Terima kasih untuk semuanya.

Dan apabila Tuhan mendidik manusia, ia mengirim ke sekolah kesukaran dan kedaruratan. Kesukaran menarik orang yang berwatak, kerana dengan menghadapinya perkembangan dirinya turut terwujud. Akhir tinta, bersukacitalah seumur hidup, jangan biar rasa sukar menghalang tenang yang bisa diperoleh. Kerana yang sampai ke firdaus hanyalah mereka yang pandai menghayati kehidupannya dengan sukacita. Peace dari Senyap.

p/s : I’m Ami. Tidak seorang pun dapat merasakan dengan sebenar2nya suka dan duka orang lain.

12 comments:

Cik Dila said...

Tidak seorang pun dapat merasakan dengan sebenar2nya suka dan duka orang lain.


haaa...tau takpe

Orang Senyap said...

Cik Dila ::

hahaha.. okey2..
walaupun saya suka sangat pick
a fight with you.. tapi kali nie
okey la, saya angkat bendera putih yer? hehe

xnak la macam nie.. kita dah kawan
dah lebih 5 tahun la dila..

kosong kosong yer?? :-)

seroja jingga said...

alhamdulillah
kamu sudah tenang
semoga ia berkekalan

fathiahRAIHANA said...

slalu law g jmpak kaunselor
msalah plg besar ana ialah
selalu dhulukn owg laen ,
sblom bhgia dri sndri .
skrg tataw la still cm2 ke tak
ntahh .
:))

Att Ashburn said...

pleasing someone memang penat sometimes..but dont worry there's a reason why people in ur past didnt make it into ur future..kan..
huhu..tenang...

:::wagonbiru::: said...

lau saye nak tenang tgok langit..
hirup udare 5saat then lepas...wat 3x..

then...
MAKAN!!!!

tenang habes la bro, wa ckap lu...
huk3....

aideeb said...

namun demikian, air yg tenang jgn disangka tiada buaya...

Orang Senyap said...

seroja jingga ::

ya.. tenang untuk sekarang..
rasa lapang.. terima kasih ya
atas ur concern..

appreciate it a lot..

Orang Senyap said...

fathiah RAIHANA ::

itu masalah ker?? i think that's
sweet.. dahulukan orang lain dulu
sebelum diri sendiri..

nice.. saya suka... hehehe

Orang Senyap said...

Att Ashburn ::

eyh? baru saya perasan yang awak dah
upload ur own pic.. hehe

someone in my past tue hurm..
ntah la.. xtau nak komen apa..
berap kerat jer yang timbul..

Orang Senyap said...

wagonbiru ::

eyh? dah lama kamu xsinggah sini yer?
how's study??

yea, cara awak tue memang berkesan,
dah cuba dah.. hehe

Orang Senyap said...

aideeb ::

adeyh.. kenapa tiba2 masuk cerita
kancil dan kura2 nie..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...