sahabat Senyap

Friday, October 30, 2009

Cinta Tanpa Sayap

Seorang sahabat, sangat banyak. Dua orang, banyak. Tiga orang, hampir mustahil. Macam rangkap Nujum Pak Belalang pulak kan? Mereka ini bagi aku adalah orang yang dapat berkata benar dengan kita dan bukan yang hanya bijak menjadi hipokrit. Mereka mendekati kita sewaktu seisi dunia menjauhi kita. Dan ya! Seorang sahabat dapat dianggap sebagai karya alam paling utama.

Persahabatan ini adalah perkara paling payah untuk dijelaskan. Ia bukan sesuatu yang dapat dipelajari di sekolah. Tetapi jika anda tidak belajar mengenal ertinya, bermakna anda tidak pernah belajar apa2. Berbaik2lah dengan semua orang, tetapi akrablah hanya dengan sebilangan. Dan biarkan yang sebilangan itu diuji sebelum anda memberikan keyakinan kepada mereka. Persahabatan sejati ibarat pohon yang membesar secara perlahan, dan mesti melalui dan menahan beban kedukaan, sebelum diberikan apa jua gelaran penghormatan.

Pernah alami tak situasi ini? Dalam berkawan sesama teman, terbit rasa sayang yang lebih dekat kepada perasaan cinta. Tetapi hairan kan? Kenapa cinta tidak berakhir dengan persahabatan. Uniknya emosi insan yang bergelar manusia. Ah.

p/s : Im Amiey. Maybe kena fikir balik cara interprestasi nukilan.

2 comments:

aideeb said...

"Dan biarkan yang sebilangan itu diuji sebelum anda memberikan keyakinan kepada mereka.

perlukah persahabtan itu diuji???

Orang Senyap said...

aideeb ::

kawan makan kawan ini ramai..
terma sahabat itu sendiri dah
menjelaskan ia diletakkan dalam
satu evel yang lebih tinggi..

tapi entah la, masing2 punya pendapat masing2 kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...